Open brief aan Theo Francken

Open reactie van Holebihuis Vlaams-Brabant n.a.v. een facebook bericht van staatssecretaris staatssecretaris.

Geachte meneer de staatssecretaris,
Beste heer Francken,

Wij waren zondag kort onthutst met uw bericht omtrent lingerie voor mannen, doch eveneens verheugd dat u het uiteindelijk heeft verwijderd, hopelijk nadat u vast zelf de polariserende aard van uw woorden aanvoelde. Maar, om even een kaartterm te gebruiken, het internet plakt, en zo leven uw woorden ondertussen voort in screenshots. Net zo min als dat u het bericht kon laten staan, kunnen wij niet anders dan kort te reageren.

U begrijpt dat vast wel, als lid van de federale regering, dat uw woorden steeds een vorm van voorbeeldfunctie opnemen, en terwijl we u niet kunnen voornemen dat al wat u zegt ook de mening is van die regering, krijgen ze vanuit uw functie wel een andere gedragenheid.

In een versie van uw bericht (u heeft het namelijk een aantal keer bewerkt) verwijst u zelf naar de LGBT+ rechten, en we eren u en uw partij graag als een van de jongste voorlopers op dat gebied. Het ontgaat ons niet dat uw partij op dit moment twee gelijke kansen ministers aanlevert, en dat jullie als een van de eerste politieke partijen waren om een intern SOGIE-netwerk op te starten.

En ook lokaal gezien is ons helemaal niet ontgaan dat uw partij in Lubbeek (die momenteel nog de burgemeester aanlevert - Oh wacht, dat bent u!) het stemmen2018.be charter ondertekende, met als bijkomend engagement te werken aan meer diversiteit in beeldvorming en in taalgebruik.

En laat daar nu net het schoentje knellen.
Uw woorden staan in schril contrast met al het voorgaande.

U vraagt zich af of de wereld doordraait omdat er lingerie voor mannen beschikbaar is? Omdat er mannen zich zouden schminken? Maar is dat dan niet net de vooruitgang die we moeten boeken in de wereld? Niet dat alle mannen dat moeten doen, verre van, maar net dat alle mannen dat moeten kunnen doen, toch?

Tevens, waarom zou je als man minder man zijn als je lingerie, een sacoche of make-up draagt? Durven we zelfs verder vragen waarom een simpel item als lingerie een sacoche of make-up gezien wordt als iets puur vrouwelijks?

“Leve de gewone man“, roept u. Laten we het ’gewoon’ even vallen. Leve de man. En dan vooral leve de man die zich comfortabel voelt in z’n vel, ongeacht hoe die dat wil uitdrukken. Is dat met make-up, dan is dat zo, wat heeft u daar last van?

Zijn we beledigd? Nee, want in onze ogen is uw mening geen reden om minder trots te zijn op wie we zijn, ongeacht wie we zien of hoe wij ons dragen. Maar we zijn wel ontzettend teleurgesteld.

Vooral omdat u in uw bericht zelf nog tracht recht te zetten dat het ok was wat u schreef omdat u mee aan de regenboogvlag trekt. Maar dat (u en) uw partij werkt aan meer gelijke kansen, gelijkheid en betere LGBT+ rechten is helaas geen vrijgeleide om polariserende woorden rond gendernormen en ander patriarchaal gedachtengoed te gaan verspreiden.

Teleurgesteld, omdat u vast ook weet dat de zelfdodingscijfers bij de LGBT+ community heel wat hoger liggen, en het net dergelijke uitspraken zijn waardoor mensen zich minder vrij gaan voelen om zich uit te drukken. En dat het dan net die woordelijke onderdrukking is die leidt tot het lijden.

Teleurgesteld, omdat u uw bericht verwijderde wegens “teveel misverstanden, geen prioriteit”, maar zonder u minstens even kort te excuseren voor de misverstanden. U toont niet aan, nergens, dat u beseft waarom de toch niet mis te verstane woorden bij zoveel mensen in een verkeerd keelgat geschoten zijn.

Gelukkig zijn wij een open huis. Wij houden wel van dialoog en interactie. Wat denkt u er van om ons te laten weten dat u de woorden niet zo bedoelde? Of misschien kunnen we u overtuigen om daad bij woord te voegen, en zelf ook eens het Stemmen2018 charter te ondertekenen?

Ten slotte hopen wij dat u onze woorden alsnog gewoon even ter harte neemt, en ons volgt in onze houding dat iedereen aan zelfexpressie zou moeten kunnen doen. Dan kunnen mannen die nog échte mannen zijn, trots hun make-up en sacoches dragen, of net niet, ook zonder dat ze daarvoor vervolgd worden. Of om het te zeggen in woorden die van uw partij komen: iedereen moet zichzelf kunnen zijn in alle vrijheid en veiligheid.

met vriendelijke groeten,

in naam van Holebihuis Vlaams-Brabant,
het open huis voor seksuele oriëntatie en genderidentiteit,

Dimitri Cools

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

ps. Wilt u het originele bericht van Theo Francken nog lezen? Dat kan hier:

# Çavaria verbijsterd door Facebookpost van Theo Francken

# "Draait de wereld door of ligt het aan mij?": kritiek op (verwijderde) Facebookpost van Theo Francken

# Theo Francken over mannen met make-up of een handtas: “draait de wereld door?”

Bericht gepubliceerd op
27 augustus 2018

Word een UniQue vrijwilliger!

Wist je dat Regenbooghuis UniQue volledig draait op vrijwilligers? Ook jij kan ons helpen.

Op zoek naar een vergaderlocatie?

De zalen in UniQue zijn te huur aan vriendenprijzen.