UniQue opent nieuw regenbooghuis in Leuven

Feest in het weekend van 29 september! Dan opent UniQue, het Vlaams-Brabantse regenbooghuis, officieel haar nieuwe locatie in de Leuvensestraat in Kessel-Lo - Leuven. We nodigen iedereen hartelijk uit op deze feestelijke gelegenheid.

Van onteigening tot verhuis

“Het oude pand aan de Diestsesteenweg werd onteigend om plaats te maken voor de heraanleg van de N2. Daarom moesten we op zoek naar een nieuwe locatie waar we onze werking en die van onze 24 aangesloten groepen konden onderbrengen”, vertelt Dimitri Cools, de voorzitter van UniQue. “Eerlijk gezegd waren we de voorbije jaren al een paar keer op de beperkingen van het oude pand gebotst. Niet alleen was dit ontoegankelijk voor bezoekers die minder mobiel zijn, ook voldeden de ruimtes lang niet meer aan de noden van onze verenigingen. Ons personeel en onze vrijwilligers konden we ook geen fatsoenlijke werkplek aanbieden. Het idee om uit te kijken naar een nieuwe locatie leefde dus al langer binnen onze organisatie. De onteigening heeft alles in een stroomversnelling gebracht.”

Hulp van de stad

“Een nieuwe, betaalbare locatie vinden in Leuven, is voor een organisatie met een beperkte financiering geen eenvoudige opdracht”, zegt ondervoorzitter Ryan Lynn Tuttle. “We zijn dan ook blij dat we na meer dan anderhalf jaar gezocht te hebben, een nieuw onderkomen gevonden hebben. We konden hierbij rekenen op de hulp van de stad Leuven. We zijn het stadbestuur en de dienst Gelijke Kansen en Diversiteit dan ook heel dankbaar, want zonder hen waren we nu ongetwijfeld nog aan het zoeken. Grappig genoeg bevindt onze nieuwe locatie zich schuin tegenover het oude pand. Gelukkig moesten we dus niet heel ver verhuizen.”

Bloed, zweet en tranen

“We hebben drie maanden intens verbouwd met tientallen vrijwilligers. Eind juni konden we al opengaan, al is het werk nog niet helemaal af. Het pand is rolstoeltoegankelijk maar het toilet voor rolstoelgebruikers moet nog afgewerkt worden”, vult Cools aan. “Daarvoor verzamelen we nog bijkomende middelen maar de afwerking ervan brengen we de komende maanden in orde.”

“In onze nieuwe locatie kunnen bezoekers terecht in onze bar die door vrijwilliger uitgebaat wordt”, vertelt Steven Gilis, één van de coördinatoren van het barteam. “Ze vinden er ook een mediatheek met boeken en dvd’s met een LHBTQI*thema terug. Regelmatig organiseren onze aangesloten groepen activiteiten en thema-avonden. Maar ook wie informatie zoekt of nood heeft aan een luisterend oor of onthaalgesprek, kan bij UniQue terecht. In de verschillende ruimtes vinden onze verenigingen ruimtes voor hun vergaderingen of activiteiten. Maar we willen onze infrastructuur ook ter beschikking stellen aan andere Leuvense verenigingen of organisaties.”

Officiële opening

Hoewel het nieuwe gebouw eind juni in gebruik genomen werd, vindt de officiële opening dit weekend plaats. We voorzien een brede waaier van activiteiten. Starten doen we op vrijdag 29 september met een lezing van Wim Peumans over zijn boek Habibi, het lief en leed van LHBTQI* moslims. Zaterdag 30 september vormt het hoogtepunt van de feestelijkheden. Om 18 uur verzamelen we op het Mgr. Ladeuzeplein om in groep en onder tromgeroffel naar de nieuwe locatie te trekken waar een feestelijke receptie plaatsvindt met nadien een openingsfuif. Afsluiten doen we op zondag 1 oktober met een high noon tea.

Wie zelf het nieuwe Vlaams-Brabantse regenbooghuis wil gaan ontdekken, is van harte welkom. Je vindt het nieuwe gebouw van UniQue in de Leuvensestraat 5 in Kessel-Lo, vlak achter het station van Leuven en het Becker-Remyplein. Meer informatie over het programma van het openingsweekend vind je terug op de website: https://www.unique-rbh.be/openingsfeest/.

Bericht gepubliceerd op
28 september 2023

Word een UniQue vrijwilliger!

Wist je dat Regenbooghuis UniQue volledig draait op vrijwilligers? Ook jij kan ons helpen.

Op zoek naar een vergaderlocatie?

De zalen in UniQue zijn te huur aan vriendenprijzen.